Process Architecture
Definitie
Een procesarchitectuur (ook wel bekend als Business Process Hierarchy) is een hiërarchische lijst van alle procesmodellen
die geclusterd zijn in categorieën. Ieder element in die lijst heeft een uniek en logisch nummer, zodat zij snel te vinden en
te identificeren zijn.
Voordelen
Zo'n hiërarchie van processen heeft als voordeel dat procesmodellen gekoppeld kunnen worden aan producten en
diensten en dat eventuele gaten gemakkelijker opgespoord kunnen worden.
Nummering
Vaak worden procesmodellen ad hoc ontwikkeld, zonder consistentie in nummering of in naamgeving te hanteren. Het is
echter van belang dat het bredere plaatje in de gaten gehouden wordt als processen gewijzigd worden, dat het blijft
passen binnen de proceshiërarchie en dat eventuele impact van procesmodellen verwerkt worden in de proceshiërarchie.
Een middel om ervoor te zorgen dat er een eenduidige proces hiërarchie gebruikt wordt, is om uit te gaan van het Process
Classification Framework, van het Amerikaanse instituut American Productivity & Quality Center (APQC). Merk op dat het
POCF slechts één van de vele referentiemodellen is. Zie de tabel 'referentiemodellen' voor een overzicht hiervan.
Process Classification Framework
Het Proces Classification Framwork (PCF) van het APQC is een standaard proceshiërachie, die gebaseerd is op de 'best
practices' welke bij een groot aantal internationale (maar vooral Amerikaanse) bedrijven te vinden zijn. Het framework is
oorspronkelijk opgezet als taxonomie voor bedrijfsprocessen en om een gemeenschappelijke taal te ontwikkelen, zodat
bedrijven hun procesprestaties objectief onderling konden vergelijken. Sinds de eerste versie van het Framework in 1992 is
het model voortdurend verbeterd, zodat het aansluit bij de huidige inzichten. De huidige versie van het framework is 6.1.0
(maart 2014) en kent vijf procesniveaus (levels):
•
Categorieën; Beschrijven de processen op het hoogste niveau in de organisatie, zoals Manage customer service,
Supply chain, Financial organisation en Human Resources.
•
Procesgroepen; Tweede niveau van processen, zoals Perform after sales service, Accounts Payable, Procurement.
•
Processen; Een zich herhalende reeks van aaneengeschakelde activiteiten waarmee een input wordt omgezet in een
output. Processen gebruiken daartoe middelen en om herhaling mogelijk te maken, ook standaarden en regels.
•
Activiteiten; Dit zijn gebeurtenissen die uitgevoerd moeten worden tijdens het procesverloop. Voorbeelden zijn:
ontvangen van klantorders, Oplossen van klantklachten en Onderhandelen over contracten.
•
Taken; Taken zijn de laagste vorm in de decompositie van processen. De grootste verschillen tussen bedrijven en
bedrijfstakken zijn op dit niveau te vinden. Dit niveau is in het PCF niet opgenomen.
AQPC PCF onderscheidt twaalf categorieën, waarvan 1-5 operationele en 6-12 de management en support processen
beschrijven.
Operating processes
1.0 Develop vision and strategy
2.0 Develop and manage products and services
3.0 Market and sell products and services
4.0 Deliver products and services
5.0 Manage customer services
Management and support services
6.0 Develop and manage human capital
7.0 Manage information technology
8.0 Manage financial resources
9.0 Acquire, construct and manage assets
10.0 Manage enterprise risk, compliance
and resiliency
11.0 Manage external relations
12.0 Develop and manage business
capabilities
De onderstaande schermafdruk toont de
hierboven genoemde opbouw van het PCF
voor een deel van de categorie 4.0 Deliver
products and services.
WEBREALISATIE: MARTINVANPELT VORMGEVING & DTP