Old School Tools
Observatie
•
Observatie is een goede manier om de huidige processen en procedures in detail te kunnen documenteren
•
Door middel van observatie komen vaak verborgen taken en activiteiten te voorschijn
•
Is een goed middel om variaties en afwijkingen in de dagelijkse praktijk boven water te krijgen
•
Is beperkt door de relatief kleine steekproef; dit speelt met name een rol als het proces over meer groepen en locaties
heen loopt
•
Heeft het risico dat de geobserveerden gaan doen wat zij denken dat de observator verwacht te zullen zien.
1:1 Interviews
•
Kan bij de geinterviewde doorgaans een postieve werking hebben door een gevoel van mede-eigenaarschap bij het
ontwerp of de analyse.
•
Nadeel is dat het geinterviewden tijd kost en dat zij uit hun dagelijkse werk gehaald worden.
•
Doordat afspraken gemaakt moeten worden kost deze methode vaak wat meer tijd dan andere methoden om
procesinformatie te verzamelen.
•
Kost achteraf meer tijd van de interviewer om alle verschillende meningen en zienswijzen in een procesplaat te vangen.
Meestal wordt dit opgelost door middel van follow-up.
•
Geeft niet altijd de volledige informatie om het proces te kunnen beschrijven.
Feedback
•
Feedback (bijvoorbeeld via de mail) kost minimaal tijd en verstoring van de dagelijkse bezigheden.
•
Is onderhevig aan veel van de tekortkomingen als bij de 1:1 interviews:
•
niet alle informatie komt boven water
•
Tijd benodigd om verschillende zienswijzen te bundelen (compromis)
•
Als hetzelfde werk door verschillende mensen op verschillende wijze wordt beschreven, dan is er alsnog follw-up
nodig.
Workshops
•
In een workshop (met een agenda en met een voorzitter/facilitator) komen materiedeskundigen en stakeholders bijeen
om tezamen met model vorm te geven.
•
Heeft als belangrijk voordeel dat de doorlooptijd in het algemeen korter is dan bij 1:1 interviews
•
Geeft de deelnemers een gevoel van medeverantwoordelijkheid voor het proces.
•
Workshops zijn soms wat kostbaarder dan de andere methoden, bijvoorbeeld door facilitaire zaken als lunches,
vergaderzalen reserveren en dergelijke.
•
Modellen die in een workshop zijn vervaardigd hebben over het algemeen minder follow-up nodig en een groter
draagvlak, waardoor zij vaak van een hogere kwaliteit zijn dan bij de andere technieken.
Web-Based Conferencing
•
Levert dezelfde voordelen op als workshops, maar zijn alleen met kleinere groepen effectief.
•
Dergelijk workshops zijn vaak lastiger te besturen en te beheersen; vereist een krachtig optredende
voorzitter/facilitator.
White Board en Flip Charts
•
Het proces wordt op een white board of flip charts getekend en wordt later uitgewerkt in een digitale vorm.
•
Wordt meestal gebruikt workshops en in interviews
Papier en Post-Its
•
Bij deze techniek worden de muren beplakt met papier, zoals behangrollen of brown paper
•
Tijdens workshops worden de deelnemers uitgenodigd om hun activiteiten op post-it notes te schrijven en deze op de -
volgens hen - juiste volgorde op te plakken. Belangrijk is dat zij overeenstemming bereiken over de volgorde.
•
De facilitator kan de post-it notes ophangen of de deelnemers kunnen dit zelf doen
•
Het resulterende model moet later omgezet worden in een digitale vorm
Tekentools en rapporten
•
Tijdens of nadat workshops en interviews gehouden zijn, worden de proces flows direct verwerkt in tools als Microsoft
Visio of Powerpoint.
•
Later kunnen de flows verwerkt worden in de BPM tool.
•
Doorlopen van een procesflow mbv bijv. Visio is minder handig dan papier of Post-Its; die methode dwingt de mensen
om zelf het proces te doorleven. Bij gebruik van electronische middelen wordt degene die de machine bedient de
woordvoerder.
Electronische modelleringstools en projectie
•
Directe projectie van de BPM tool op grote schermen waarbij het model gezamelijk wordt ontwikkeld.
•
Voordeel is dat het model direct zichtbaar is en kan worden aangepast tijdens de workshop.
•
Ander voordeel is dat het model meteen in de juiste tool zit en niet nog eens overgezet hoeft te worden.
WEBREALISATIE: MARTINVANPELT VORMGEVING & DTP