Lean Six Sigma is een aanpak om de kwaliteit van processen, producten en diensten te verbeteren. Het bestaat uit twee
methodieken, Lean en Six Sigma
Lean
Lean Manufacturing is een uit Japan overgevlogen methode om verspilling in
bedrijfsprocessen te voorkomen. Verspilling wordt daarbij gezien als alles waar een
klant niet om heeft gevraagd en daarom niet bereid is om voor te betalen. Het
voorkomen van verspilling gebeurt door processen te stroomlijnen. Hierdoor kan er
efficiënter en goedkoper geproduceerd worden en kunnen levertijden versneld
worden. Er is een aantal belangrijke principes waar Lean op steun. Het eerste
principe leert ons dat verspilling voorkomen moet worden. Het tweede principe
vertelt ons dat processen zo eenvoudig mogelijk gehouden moeten worden.
Volgens het derde principe moet er altijd gestuurd worden op continue
kwaliteitsverbetering; belangrijk is dat kwalititeitsverbetering wordt ingericht. Het
vierde principe schrijft voor dat er niet meer geproduceerd mag worden dat er door de markt gevraagd wordt. Een laaste
belangrijke principe geeft aan dat iedereen iedereen die betrokken is bij het bedrijfsproces gerespecteerd moet worden.
Six Sigma
Six Sigma is in de 80’er jaren ontwikkeld bij Motorola en is een methode om de hoogste kwaliteit van geleverde producten
en diensten te kunnen garanderen door fouten in bedrijfsprocessen te voorkomen. Belangrijk daarbij is dat producten en
diensten geleverd worden die aan de klantverwachtingen voldoen.
Lean Six Sigma
Lean en Six Sigma vormen samen een krachtige aanpak om verspilling te voorkomen, waarbij tevens de hoogste kwaliteit
wordt behaald. Anders gezegd: Lean Six Sigma vergroot de omzet door meer te doen met minder. En sneller. Lean leert je
hoe je moet vissen en Six Sigma leert je waar je moet vissen.
Gestructureerde aanpak
Lean Six Sigma is een gestructureerde aanpak, waarin iedere probleem dat opgelost moet worden in vijf fasen opgepakt
wordt. Dit wordt de DMAIC genoemd:
•
Define : Stel objectief vast wat het probleem is en welke aspecten de klant het belangrijkste vindt;
•
Measure: Stel vast hoe het huidige proces loopt dat het probleem veroorzaakt en bepaal hoe dit gemeten kan
worden;
•
Analyse: Stel vast wat de
hoofdoorzaken zijn van het
probleem
•
Implement: Stel vast welke
oplossingen er zijn om de
hoofdoorzaken van het
probleem aan te pakken en
implementeer de
oplossing(en) die het meest
effectief zijn.
•
Control: Stel vast of de
gekozen oplossingen de
gewenste verbeteringen brengen en zo ja, zorg ervoor dat dit zo blijft.
Tijdens deze vijf fasen wordt er gebruik gemaakt van feitenmateriaal, die veelal statistisch verwerkt worden om een zo
objectief mogelijk beeld te krijgen het probleem en de hoofdoorzaken. Het doen van aannames of uitgaan van buikgevoel
is bij Lean Six Sigma uit den boze.
Om Lean Six Sigma vorm te geven worden er projecten opgezet. Een Lean Six Sigma project wordt geleid door een Belt;
waarvan er vier soorten onderscheiden worden. De Master Black Belt, de Black Belt, De Green Belt en de Yellow Belt, naar
analogie met karate. De Champion is de opdrachtgever voor Lean Six Sigma projecten.
Green Belts
De Lean Six Sigma Green Belt is een procesdeskundige en een change agent die werkt in zijn eigen functionele gebied. Hij
leidt belangrijke procesverbeteringsprojecten op basis van DMAIC, ondersteunt Black Belt projecten, stuurt op
procesverbetering, beheerst de belangrijkste Lean en Six Sigma tools (waaronder statistische analyses), is in staat op
problemen kwalitatief en kwantitatief te analyseren, is in staat om verbeteringen te initiëren, te implementeren en te
borgen in de organisatie, is een procesdenker die vanuit de klantgericht en outside-in weet te denken, houdt workshops
en Kaizens en is in staat veranderingsmanagement toe te passen.
Lean Six Sigma
WEBREALISATIE: MARTINVANPELT VORMGEVING & DTP