KNOWLEDGE BASE

KPI

Key Performance Indicators (KPI’s) zijn prestatieindicatoren waarmee organisaties kwantitatief inzicht kunnen krijgen hoe effectief en efficient hun kritische bedrijfsprocessen zijn. De belangrijkste functie van KPI’s is dan ook om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Om dit mogelijk te maken hebben KPI’s vastgestelde doelen (thresholds) en worden afwijkingen daarvan gebruikt om de bedrijfsprocessen bij te sturen. De wijze waarop de KPI’s gemeten worden vormt een belangrijk onderdeel van het inrichten van een KPI systeem.

Critical Success Factors

KPI’s en CSF’s worden vaak door onjuist elkaar gebruikt. CSF’s zijn elementen die cruciaal zijn voor het successvol kunnen realiseren van van een strategie of bedrijfsdoelstelling. Zij worden vaak genoemd in de mission / vision statements of bedrijfsstrategie. KPI’s daarentegen worden afgeleid van CSF’s.

Thresholds

Thresholds (drempels) geven aan wat een acceptabel prestatieniveau is voor een bepaalde KPI.

Dashboards

Dashboards worden gebruikt om de KPI’s en afwijkingen van KPI’s visueel te kunnen maken. Idealiter in real-time.
59%
67%
66%
42%
38%
METRIC 1
METRIC 3
METRIC 5
METRIC 6
METRIC 4
METRIC 2
Alpha
Bravo
Charlie
Delta
Echo
16
37
31
91
75
576
1500
1122
634
1292
Alpha
Bravo
Charlie
Delta
Echo
KPIs
156
93
32
Qui sed ut aute enim minim lorem proident eiusmod culpa laboris dolore quis ullamco duis ipsum veniam. Duis et tempor quis sunt occaecat sint adipisicing quis duis ullamco eiusmod pariatur et dolore mollit officia.
Alpha
Bravo
Charlie
KEY FIGURES
NARRATIVE
DASHBOARD EXAMPLE