Kanban (letterlijk: kaart) is een voorraadbeheersingssysteem voor Lean en Just-in-Time. Essentie van Kanban is dat de
logistieke processen vanuit de optiek van de productie bestuurd worden en niet de voorraadvorming. Kanban leidt tot een
reductie van voorraad onderhand-werk; hiertoe wordt het aantal plaatsen waar materiaal kan staan beperkt. Voorbeelden:
•
Bakken met onderdelen
•
Dozen met etiket of opschrift
•
Postbakken
Een kanban kan gebruikt worden in zaken die regelmatig gebruikt worden, maar waarvan niet exact duidelijk is wanneer en
hoeveel ervan gebruikt wordt.
Oorsprong
Kanban is eind jaren ' 40, begin jaren '50 ontstaan bij Toyota, die de logistieke processen bij supermarkt wilde gebruiken om
hun eigen processen te verbeteren. In de visie van Toyota was er in supermarkten een goede match tussen klantvraag en
aanbod: er werd alleen aangeboden waarvan men wist dat deze afgenomen zou worden. En voorraden werden meteen
aangevuld op het moment dat een schap leeg was. De term Kanban verwijst naar de borden in supermarkten die klanten
door de supermarkt leiden.
Vanuit de supermarktgedachte bezien, worden in Kanban de voorraadniveau's afgestemd op de werkelijke consumptie. Op
met moment dat materiaal wordt verbruikt, wordt er een signaal verzonden om nieuw materiaal te produceren. In Kanbam
wordt de productie bepaald door de vraag. Dit heeft als voordeel dat voorraden beter beheerst en kleiner gehouden
kunnen worden. De mate waarin is daarbij afhankelijk van de tijd die nodig is om te produceren: als deze lang is, dan is het
verstandig om voorraadbuffers aan te houden.
Toyota's Zes Regels
Het aantal te verwerken eenheden in een proces wordt bepaald door de kanban van een voorgaand proces;
Een kanban bepaalt de hoeveelheid en de volgorde van te verwerken eenheden
Er mogen geen eenheden verwerkt of verplaatst worden zonder kanban
Er moet altijd een kanban verbonden zijn aan te verwerken eenheden
Er mogen geen defecte eenheden teruggestuurd worden naar een volgend proces
Hoe minder kanbans hoe groter de gevoeligheid van het proces
Kanban kaarten
Kanban kaarten spelen een cruciale rol: zij vormen het signaal om materiaal te verplaatsen binnen een productie-eenheid
of voor leveranciers om materiaal te leveren. Daarbij vormen zij een signaal dat voorraden uitgeput raken, waardoor de
kanban ervoor zorgt dat deze weer aangevuld worden. De kanban card is daarmee het instrument waarmee vraag en
aanbod op elkaar afgestemd worden. Kanban cards kunnen verschillende vormen hebben: variërend van een plastic rode
kaart in lege onderdelenkist die aangeeft dat de voorraad aangevuld moet worden tot e-mail notificaties die vanuit ERP
systemen worden verstuurd naar leveranciers. Het geheim van Kanban zit hem in het bepalen van het juiste aantal kanban
kaarten benodigd voor ieder proces.
Heijunka box
De meeste fabrikanten gebruiken de heijunka box; een bordsysteem met kleuren. In essentie een matrix, waarbij de
kolommen een specifieke tijdsperiode aangeven en de rijen de producten. In de cellen van de matrix worden gekleurde
kanban cards geplaatst, die aangeven hoeveel werk er in een bepaalde periode voor een specifiek product uitgevoerd moet
worden. Op deze manier wordt inzichtelijk hoeveel werk er ligt en wanneer dit klaar moet zijn. Degenen die het werk
daadwerkelijk uitvoeren gebruiken de kanban cards om te weten wat zij moeten doen. De cards worden verplaatst naar
een andere cel om het moment dat zij de kanban taak uitvoeren.
Volgens deze heijunka box worden er in iedere tijdinterval één A, twee B's en een mix van C's, D's en E's verwerkt. Het grote
voordeel van deze manier van werken is dat er geen pieken en dalen in het productieproces zitten en er een constante
stroom aan producten wordt opgeleverd.
Eenvoudig voorbeeld van een kanban systeem met drie voorraad locaties. Het gaat om een bedrijf dat racefietsen
assembleert op basis van klantwensen; de klant kan de hoogte van het frame, het type versnellingsapparaat, de breedte
van het stuur en het type zadel kiezen. In hal A worden de losse onderdelen tot een basisfiets geassembleerd; in hal B
wordt de fiets afgemonteerd en in half C wordt de fiets op basis van klantspecificaties op maat gemaakt. Er wordt gebruik
gemaakt van de klassieke kanban cards die aan de fietsen worden opgehangen. Op de kanban cards is zijn de
klantspecificaties en andere relevante informatie beschreven.
Kanban
WEBREALISATIE: MARTINVANPELT VORMGEVING & DTP