Kano
Het Kano model is een schema waarmee aangetoond kan worden hoe belangrijk een bepaalde product- of
diensteigenschap is voor een klant. Het doel van het model is om betere productspecificaties te verkrijgen. Het Kano
model is in de 80' er jaren ontwikkeld door de Japannner Kano.
Op horizontale as van het sche1ma
staat de mate waarin een eigenschap
van een product of een dienst aanwezig
is en op de verticale as staat in welke
mate de klant tevreden is over die
eigenschap. Op basis daarvan kunnen
drie categorieën requirements
opgesteld worden:
Must be
aan deze eisen moet worden voldaan,
anders zal de klant ontevreden zijn. Als
echter aan alles wordt voldaan, dan
nog wordt de klant niet meer tevreden.
Bijvoorbeeld: salaris, veiligheid.
More is better
deze eisen hebben een lineair effect op de klantbevrediging. Bijvoorbeeld: goedkope vliegtickets.
Delighters
deze eisen zijn meestal niet bekend bij de klant, maar als er aan wordt voldaan, dan zijn de klanten tevreden. Bijvoorbeeld:
game computers in vliegtuig. Delighters evolueren in more is better.
Relatie met VoC
Must be requirements worden impliciet vereist en worden daardoor soms niet genoemd door klanten. Zij zullen meestal
alleen de more is better requirements noemen. En deligthers worden helemaal niet genoemd.
WEBREALISATIE: MARTINVANPELT VORMGEVING & DTP