KNOWLEDGE BASE

Kano

Het Kano model is een schema waarmee aangetoond kan worden hoe belangrijk een bepaalde product- of diensteigenschap is voor een klant. Het doel van het model is om betere productspecificaties te verkrijgen. Het Kano model is in de 80' er jaren ontwikkeld door de Japannner Kano. Op horizontale as van het sche1ma staat de mate waarin een eigenschap van een product of een dienst aanwezig is en op de verticale as staat in welke mate de klant tevreden is over die eigenschap. Op basis daarvan kunnen drie categorieën requirements opgesteld worden:

Must be

aan deze eisen moet worden voldaan, anders zal de klant ontevreden zijn. Als echter aan alles wordt voldaan, dan nog wordt de klant niet meer tevreden. Bijvoorbeeld: salaris, veiligheid.

More is better

deze eisen hebben een lineair effect op de klantbevrediging. Bijvoorbeeld: goedkope vliegtickets.

Delighters

deze eisen zijn meestal niet bekend bij de klant, maar als er aan wordt voldaan, dan zijn de klanten tevreden. Bijvoorbeeld: game computers in vliegtuig. Delighters evolueren in more is better.

Relatie met VoC

Must be requirements worden impliciet vereist en worden daardoor soms niet genoemd door klanten. Zij zullen meestal alleen de more is better requirements noemen. En deligthers worden helemaal niet genoemd.